Vo všetkých doteraz realizovaných cykloch PISA (okrem PISA 2003, kedy Slovensko dosiahlo skóre na úrovni priemeru OECD) bolo priemerné skóre SR v prírodovednej gramotnosti pod priemerom krajín OECD. 30,7 % slovenských žiakov nezvládlo vyriešiť úlohy ani na základnej úrovni z prírodovednej gramotnosti. Výsledky meraní PISA ukazujú cez prizmu výsledkov žiakov mieru účinnosti a vhodnosti používaných učebných stratégii vo väzbe na získanie spôsobilostí, na ktoré sa štúdia zameriava. Učiteľ, jednotlivec nenastavuje celý vzdelávací systém, ale predstavuje jeho dôležitú funkčnú – výkonnú súčasť. Profesionálny prístup k príprave a realizácii vlastnej výučby v prostredí svojej školy, reflektovanie spätnej väzby z externého aj interného prostredia sú nástroje učiteľa, ktorými môže prispieť ku korekciám systému. PISA je jeden z viacerých možných diagnostických výstupov, ktorý ponúka učiteľovi možnosť identifikovať oblasti potrebnej zmeny pri projektovaní vlastnej výučby, učebných činností pre žiakov a posudzovaní účinnosti zvolených edukačných postupov.