Podľa profesijného štandardu má mať učiteľ vedomosti a zručnosti zo svojho odboru vrátane interdisciplinárnych väzieb a reflexie rozvoja príslušných vedných odborov. Didakticky spracovávať poznatky príslušných vedeckých odborov a začleňovať ich do učebných osnov vyučovacích predmetov v rámci vzdelávacej oblasti. Spolupracovať pri tvorbe učebných osnov predmetov, ktoré vyučuje, t. j. transformovať ciele, výkonový a obsahový štandard a učebný obsah predmetov zo štátneho vzdelávacieho programu do školského vzdelávacieho programu. Učiteľ má byť spôsobilý identifikovať a preskúmať spojenia vo vnútri a medzi predmetmi alebo oblasťami učebných osnov. Práve premyslená integrácia edukačných obsahov predmetov vzdelávacej oblasti vytvára predpoklady pre reálne napĺňanie poslania školy „príprava žiakov na život a prax“. Svet sa rýchlo mení a my nevieme povedať, ako bude vyzerať svet v budúcnosti a čo presne potrebujeme, aby sa žiaci v škole naučil. Ale vieme, že budú musieť v živote riešiť komplexné situácie a problémy, ktoré predtým neriešili a nikto sa ich nebude pýtať, či si pamätajú to, čo sa v škole naučili. Ale dôležité bude, či budú pripravení na zmeny, na prácu alebo pracovné pozície, ktoré predtým neexistovali. Či vedia pracovať s modernými technológiami, ktoré dnes ešte v škole nepoznajú. To znamená v škole máme viesť žiakov k uvažovaniu v súvislostiach, flexibilite a tvorivosti. Aby vedeli posudzovať veci a prijímať rozhodnutia v širšom kontexte ako je obsah jedného vyučovacieho predmetu.