dnes je 19.4.2024

Input:

Cielená integrácia obsahov predmetov vo vzdelávacích oblastiach človek a príroda, človek a spoločnosť, matematika a informácie, človek a svet práce (STEM

21.6.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer, Dĺžka videa: 00:42:31

Kapitoly videa

Podľa profesijného štandardu má mať učiteľ vedomosti a zručnosti zo svojho odboru vrátane interdisciplinárnych väzieb a reflexie rozvoja príslušných vedných odborov. Didakticky spracovávať poznatky príslušných vedeckých odborov a začleňovať ich do učebných osnov vyučovacích predmetov v rámci vzdelávacej oblasti. Spolupracovať pri tvorbe učebných osnov predmetov, ktoré vyučuje, t. j. transformovať ciele, výkonový a obsahový štandard a učebný obsah predmetov zo štátneho vzdelávacieho programu do školského vzdelávacieho programu. Učiteľ má byť spôsobilý identifikovať a preskúmať spojenia vo vnútri a medzi predmetmi alebo oblasťami učebných osnov. Práve premyslená integrácia edukačných obsahov predmetov vzdelávacej oblasti vytvára predpoklady pre reálne napĺňanie poslania školy „príprava žiakov na život a prax“. Svet sa rýchlo mení a my nevieme povedať, ako bude vyzerať svet v budúcnosti a čo presne potrebujeme, aby sa žiaci v škole naučil.  Ale vieme, že  budú musieť v živote riešiť komplexné situácie a problémy, ktoré predtým neriešili a nikto sa ich nebude pýtať, či si pamätajú to, čo sa v škole naučili. Ale dôležité bude, či budú  pripravení na zmeny, na prácu alebo pracovné pozície, ktoré predtým neexistovali. Či vedia pracovať s modernými technológiami, ktoré dnes ešte v škole nepoznajú. To znamená v škole máme  viesť žiakov k uvažovaniu  v súvislostiach, flexibilite a tvorivosti. Aby vedeli posudzovať veci a prijímať rozhodnutia v širšom kontexte ako je obsah jedného vyučovacieho predmetu.

Lektor

PaedDr. Darina Výbohová, PhD.

PaedDr. Darina Výbohová, PhD.

Vyštudovala učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov fyzika a základy techniky na Pedagogickej fakulte v Banskej Bystrici. Po absolvovaní štúdia pôsobila ako pedagóg na 5. ZŠ vo Zvolene. Tu participovala na projekte Vyučovanie práce s počítačom v triede s rozšíreným vyučovaním technickej  výchovy v 5. – 9. ročníku základnej školy. V roku 2001 na základe ďalšieho vzdelávania a tréningov asociácie S. Kovalíkovej (A.S.K. Vzdelávanie pre 21. Storočie) získala kvalifikáciu Modelového učiteľa ITV. Od roku 2002 pôsobí na Metodicko-pedagogickom centre ako učiteľ profesijného rozvoja. V dizertačnej práci sa venovala téme „Kompetencie učiteľa  potrebné pre riadenie procesov učenia sa na vyučovaní fyziky s podporou IKT“. Profesijná orientácia a odborný profil je aj na ďalej zameraný na obsahovú integráciu v prírodovedných predmetoch, rozvoj prírodovednej gramotnosti, projektové vyučovanie a riadenie procesov učenia sa s využitím digitálnych technológii. Tejto téme sa venuje aj ako člen pracovnej skupiny MoE STEM WG (Ministries of Education STEM representatives Working Group ) a ambasádor projektu FCL (Future Classroom Lab). Aktuálne od r. 2016 sa ako BCTC Business Coaching Trained Coach venuje aj profesijnému rozvoju vedúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vedenia ľudí. Od roku 2000 kontinuálne pracuje ako koordinátor viacerých projektov medzinárodnej spolupráce so školami, regionálnymi inštitúciami a zahraničnými partnermi so zameraním na transfer inovácii do edukačného procesu.